تبلیغات
چه دوس دارین - نور در معماری.لوکوربوزیه.نور و فضا های شهری.طراحی نور مصنوعی در معماری
چه دوس دارین

معماری روانشناسی طنز تجارت آینده زندگی

نور در معماری.لوکوربوزیه.نور و فضا های شهری.طراحی نور مصنوعی در معماری

جمعه 14 بهمن 1390

نور در معماری

معماری بازی استادانه ، صحیح و با شكوهی از احجام تركیب شده زیر نور می باشد. چشمان ما تربیت شده اند كه فرم ها را زیر نور ببینند، سایه و روشن ، این فرم‌هارا اشكار می سازند .         

(لوكوربوزیه)

  ازدید همگان نور"جزء اساسی و ضروری در ساختمان است . که کار آن روشن کردن  فضا به منظور قابل رویت ساختن آن است .در هنر ساختمان سازی یا  به  عبارتی معماری  نور یکی از اجزایی است  که  کنار عناصر و مفاهیم دیگر از قبیل ساختار" نظم فضایی "مصالح" رنگ و .... مطرح می شود و در طراحی به عنوان یک عنصر مجزا باید نقش خود را ایفاکند . ولی واقعیت این است که در بسیاری از موارد در ساختمان سازی و معماری های داخلی به نور بیشتر به عنوان یک عامل روشن کننده که باعث کاهش مصرف نور مصنوعی و در نتیجه کاهش مصرف برق ! می شود " می نگرند و فقط به مواردی از قبیل این که نور جنوبی و شمالی بر نور شرقی و غربی ارجحیت دارد و در مواقع ناچاری نور شرقی از نور غربی بهتر است "توجه می شود و معماران به صورت کلیشه ای و از روی عادت آن را رعایت می کنند و اگر در ساختمان سازی نیازی به نور پردازی و ایجاد مفاهیم و تاکید هایی توسط نور باشد منحصرا به استفاده از نور مصنوعی می پردازند و با انواع درجات و رنگ های نور مفهوم و طرح خود را اجا می کنند .

در صورتی که با نگاهی به تاریخ معماری گذشته ( تقریبا هر نوع معماری تاریخی ) نور به عنوان یک عنصر مجزا به کار گرفته شده و به نتایج بسیار زیبایی هم رسیده اند .

یکی از مهمترین مشخصه های نور طبیعی " توالی و دگرگونی آن در در طول روز است که باعث حرکت و تغییر حالت در ساعات مختلف می شود ." در تاریخ نقاشی توجه به نور در دوره  امپرسیونیست ها  دیده می شود . هنگامی که نقاشان آتلیه های خود را ترک کردند و در زیر نور خورشید با نور طبیعی مشغول نقاشی شدند . از مشخصات این سبک توجه به رنگ و نور در ساعات مختلف روز و انعکاس رنگ های اشیای مختلف در یکدیگر و تاثیر رنگ های پیرامونی و به کار بردن رنگ های خالص و ناب می باشد . قاعدتا لازم نیست که چنین تحولی در سبک معماری داخلی ما نیز به وجود آید " با توجه به اینکه ما ساختمان هایی داریم که عنصر نور را به قدری قوی و جذاب در خود به کار گرفته اند که هر بیننده ای را به خود جذب می کند . این مقاله به بررسی نقش نور در معماری و معماری داخلی به عنوان یک جزء سازنده و مفهوم بخش می پردازد و در خاتمه امید بر این دارد که در آینده در ساختمان ها همانند نیاکانمان شاهد به کارگیری نور طبیعی به صورت یک عنصر کاملا اثر بخش باشیم .


نور وطبیعت:

نور طبیعی که حامل انرژی حیات بخش درونی است به عنوان یکی از منابع وجود حیات بر روی زمین محسوب می گردد. علاوه بر آن نور می تواند با رنگ ها و جلوه های متفاوت خود باعث تغییر چهره یک مکان شود زیرا نور در هر یک از فصول سال " در آب و هواهای متفاوت و یا در هر زمانی از طول روز دارای چهره ای مخصوص به خود می باشد .

ضمناهرمکانی دارای نور خاصی است که تنها به آنجا تعلق دارد برای مثال در صحرای یک منطقه استوایی تابش به قدری شدیدوسایه ها آنقدرکوتاه است که اشیا به چشم بیننده مرتعش ودرحال ذوب شدن به نظرمی آیند.

به همین ترتیب نور موجود در مناطق کوهستانی " جنگلی و یا سواحلی نیز دارای ویژگی های مکانی مخصوص به خود و متمایز از سایر مناطق است . زمانی که نور را به داخل فضای ساخته شده هدایت می کنیم در اصل نوعی ارتباط بین ساختمان و محیط خارج از آن ایجاد کرده ایم . بدین وسیله می توان جلوه های متفاوتی از فضای داخلی را که هر یک دارای ماهیت خاص خود از لحاظ ادراک فضایی می باشند " ایجاد کرد .

 

نور و بشر :

از دوران ما قبل تاریخ همواره اجسام نورانی که تجسمی از یک شی ء زنده را در ذهن بیدار می کردند توسط بشر مورد ستایش و احترام قرار گرفته و مشتاقانه برایشان جشن می گرفتند " آنها را عبادت کرده و می پرستیدند.

این توجه بیش از اندازه به عنصر نور در اغلب فرهنگ های اولیه بشری و در جوامعی با آداب و رسوم و عقاید مذهبی متفاوت همچنان در طول زمان مشاهده می شود . برخی از جوامع نور خورشید را در تشریفات مذهبی شان به کار می برند و برخی دیگر درخشش اجسام نورانی را به عنوان عامل ایجاد فعل و انفعالاتی رمز آلود جهت دست یابی به حیطه هایی ماورای دنیای زمینی تلقی می کردند.

حتی امروزه در بسیاری از مدارس شرقی که به تدریس یوگا اشتغال دارند برای ایجاد تمرکز ذهنی از اجسام نورانی مانند لامپ " خورشید "ماه " بلور و نور آتش استفاده می کنند .

در اغلب ادیان " نور نماد عقل الهی و منشا تمامی پاکی ها و نیکی هاست و خارج شدن انسان از تاریکی جهل و تابیده شدن نور معرفت در وجودش همواره یک هدف نهایی می باشد . در اثر تابیده شدن نور الهی به درون کالبد مادی " یعنی جایگاه نفس آدمی است که انسان به رشد و تکامل معنوی می رسد در نتیجه برای نمایش این تمثیل " در معماری اغلب بناهای مذهبی " نور به عنوان عنصری بارز و مستقل از سایر عناصر و مفاهیم به کار رفته در ساختمان به کار گرفته می شود به گونه ای که شعاع های آن به طور واضح در داخل کالبد مادی و تاریک حجم قابل مشاهده است . فضاهای عمیق و تاریک کلیساهای قرون وسطی و یا مساجد اسلامی که با عنصر نور مزین شده اند به خوبی قادر به انتقال یک حس روحانی و معنوی می باشند . انسان در چنین فضاهایی که با نوری ضعیف روشن می شوند با مشاهده سایه های مبهم از اشیا و احجام " در ذهن خود به کامل کردن تصاویر پرداخته و با این عمل به نوعی خلسه فرو می رود که نتیجه آن یک حس نزدیکی به منبع وجود و هستی در درونش بیدار می شود .


نور و فضاهای شهری:

نور در ساعات متفاوت روز جلوه‌های گوناگونی به فضاهای شهری می‌دهد. در گذشته عنصر نور برای ایجاد تنوع در فضاهای شهری كاربرد فراوان داشت. برای مثال از آنجا كه رنگ سفید، نور آسمان را در خود منعكس كرده و هاله‌ای از رنگ آن را در برمی‌گیرد، برخی از بناهای بزرگ شهری و یا بافت كلی یك روستا را سفید رنگ می‌ساختند تا بدین ترتیب با توجه به رنگ آسمان كه از طلوع آفتاب تا غروب، رنگ‌های متنوعی از  جمله زرد ملایم، آبی روشن، نارنجی و ... را به خود می‌گیرد بافت شهر یا روستا نیز دستخوش تغییر و تحول شده و جلوه‌های ملایم رنگی متنوعی را در برگیرد.

روش دیگر این بود كه با سرپوشیده كردن بخش‌هایی از كوچه و مسیرهای شهری نوعی بازی پیوسته نور و سایه در آنها بوجود می‌آوردند و بدین وسیله برای رهگذران به گونه‌ای تنوع در مسیر ایجاد كرده و حس طولانی و كسل‌كننده بودن راه را در فرد از بین می‌بردند.

در برخی از بخش‌های شهر نیز با ساختن رواق و ایجاد یك هارمونی تاریك و روشن توسط سایه و نور در فضای تحت پوشش آن نوعی تنوع در فضا پدید می‌آوردند. در بازارهای ایران نورگیرهای سقفی، مسیر حركت را در فضای تنگ‌و تاریك راسته بازار مشخص می‌كنند ضمن آنكه دالانهای مستقیم كه از یك سمت به راسته بازار متصل بوده و ازسمت دیگر به فضای باز خارجی منتهی می‌شوند در تاریكی مسیر بازار توسط شعاعهای تابیده شده نور به درون دالان افراد را به سمت مسیر خروج از راسته بازار هدایت می‌كنند.

به مثالی در این زمینه توجه فرمایید:

مسجد شیخ لطف الله در قسمت شرقی میدان نقش‌جهان اصفهان (میدان امام) و روبه‌روی بنای معظم عالی قاپو واقع شده است. در سال 1011 هجری قمری به امر شاه عباس اول به جای مسجد خرابه‌ای كه وجود داشته، بنا شده است.

بی‌شك شهر تاریخی اصفهان به دلایل متعددی از جمله پایتخت شدن آن در دو دوره متفاوت و مهم سلجوقی و صفوی یكی از قطب‌های معماری ایران است.

مسجد كانون تجلی هویت معنوی مسلمانان و یكی از مهمترین عناصر شهری و معماری و از مراكز مهم برای تبلور ذوق و سلیقه معماران مسلمان بوده است. میدان نقش جهان با همه تكرارها، طاقها و رنگ‌ها به ناگاه در ضلع شرقی، فرورفتگی در خود ایجاد می‌كند و رهگذر زمانی كه از این مكان عبور می‌كند بی‌‌اختیار سری چرخانده و تأملی در این قسمت میدان خواهد كرد و مبهوت رنگ كاشی‌ها و ارتفاع، طاق‌ها و قوسها و فرورفتگی خواهد شد.

چون میدان در امتداد محور مقدس نبوده، معمار مجبور بوده كل بنای مسجد را چرخانده و محور آن را به سمت قبله قرار دهد. همین امر باعث شد امتداد مسجد با میدان یكی نباشد و برای رسیدن به صحن مسجد، آن را بوسیله یك دالان تاریك دور زد. در هنگام ورود به این دالان به خاطر تاریكی محیط، فرد سكوت و سكون احساس كرده، به وسیله‌ی نورهایی كه از فخرالمدین‌ها به داخل دالان می‌تابد به صحن مسجد هدایت می‌شود تا از روبروی قبله وارد این بنا گردد.

در همان نگاه اول هنگام ورود، فرد مبهوت كاشی‌كاری هفت‌رنگ و معرق و بازی نورها می‌شود، نورهایی كه بسیار ماهرانه در بنا تعبیه گردیده‌اند، فخرالمدین‌ها (روزنه‌های نور) كه در زیر گنبد و بالای دیوارها قرار دارد احساس سبكی گنبد و معلق بودن آن میان زمین و آسمان را به انسان تلقین می‌كنند. این همان شفاف‌‌سازی و از جرم به فضا و از ماده به روح رسیدن است.

اساساً معماری این نوع مساجد معماری نور، معماری شفافیت و معماری روحانی است و كمتر كسی است كه از این مسجد دیدن كرده، ولی تحت تاثیر فضای داخل آن قرار نگرفته باشد. سه منبع نور در این گنبدخانه دیده می‌شود: یكی، نوری كه از دهانه‌ی بزرگ شمال‌شرقی بر دیواره‌های جنوب‌غربی شبستان كه محراب در آن قرار گرفته می‌تابد و سطح كاشی‌كاری آن را به طور زیبایی روشن می‌كند، دوم نوری است كه از شبكه چوبی تعبیه شده در دیوار شرقی گنبدخانه وارد شده، كه تقریبا وسط صحن گنبدخانه را روشن می‌نماید و سوم همان شبكه‌های زیر گنبد كه محل اتصال دیوارها به گنبد هستند و فضای زیر گنبد را به همراه دیواره‌های گنبدخانه روشن می‌كنند و نیز تصویر زیبای دم طاووسی را به زیبایی زیر گنبد پدید می‌آورند.

نور مصنوعی:

نور خورشید منبع انرژی زمین است. انرژی كه می‌تواند توسط گیاهان جذب شود و موجب واكنشهای فتوسنتز آنها شود، یا بوسیله اقیانوسها جذب شود و سبب شود كه آب بخار شده و باعث باران شود و نیز توسط صفحات خورشیدی و فتوسلها جذب شده و تولید برق كند.

زمانیكه نور وارد چشم می‌شود و بر روی پرده شبكیه می‌افتد، یك سری فرآیندهای عصبی و فتوشیمیایی رخ می‌دهند كه در نتیجه آنها پدیده "دیدن" رخ می‌دهد. امواج رادیو، تلویزیون، میكروویو، نور ماورای بنفش، اشعه مجهول، همگی همانند نور جزء امواج الكترومغناطیس هستند اما با طول موجهای متفاوت و همانطور كه گذشت، چشم انسان توانایی دریافت همگی این امواج را نداشته اما وسایل و تجهیزاتی هستند كه قادر به ایجاد، دریافت و شناسایی آنها هستند.

توماس ادیسون در سال 1879 موفق به اختراع لامپ الكتریكی شد (لامپ التهابی) . او همچنان گرامافون، تصویر متحرك، ماشین تكثیر، میكروفون و بسیاری چیزهای دیگر را اختراع كرد. لامپ ادیسون از یك فلامنت (رشته) كربن در خلا استفاده می‌كرد. امروزه ما از سیمهای تنگستن كه در یك حباب پر شده با گاز بی‌اثر آرگون قرار دارد استفاده می‌كنیم.

لامپ ادیسون كمتر از 1% انرژی برق را به نور تبدیل می‌كرد. امروزه لامپهای خانگی 6 تا 7% انرژی برق را به نور تبدیل می‌كنند و بقیه را تلف می‌كنند. لامپهای فلورسنت تا 50 برابر موثرتر از لامپ ادیسون عمل می‌كنند.


طراحی نور مصنوعی در معماری:

امروزه از دو نوع سیمای نورپردازی در معماری استفاده می‌شود كه از هر دو به خوبی استقبال شده و همچنین از تركیب هر دو نیز استفاده می‌شود. روش یا سیمای كیفیت یا زیبایی و روش یا سیمای كمیت یا مهندسی.

روش كیفیت مجبور است مطمئن سازد كه محیط و فضای اطراف باصفا و خوشایند است كه برای اینكار از نور و سایه، روشنایی و تاریكی و از نقش و صورت استفاده می‌كند.

روش كمیت مطمئن می‌سازد كه نور مناسبی جهت انجام كار در اختیار است. انجمن مهندسی روشنایی [1][1](IES) شمال آمریكا رهنمودی را منتشر ساخت كه سطح (level) نور را برای كارها و فعالیتهای مختلف براساس طبیعت آن كار، اندازه، جزئیات مورد نیاز، سن میانگین افراد قرار گرفته در آن محیط و غیره، مشخص می‌سازد. یك دفتر اداری معمولی نیاز به 30 تا 100 foot-candle [2][2]روشنایی دارد. سطح نور می‌تواند توسط واحد متریك lux نیز بیان شود. هر یك foot candle تقریباً برابر 10 lux است.

نرخ مصرف انرژی، توان نامیده می‌شود و با وات (watt) اندازه‌گیری می‌شود. یك لامپ 200 watt مصرف انرژی معادل دو برابر یك لامپ 100 watt خواهد داشت. اداره برق مقدار مصرف برق مشتریان را توسط واحد كیلو وات ساعت (kwh) محاسبه می‌كند. یك لامپ 200 watt كه به مدت 5 ساعت روشن بماند دارای 1000 وات ساعت یا 1 كیلو وات ساعت مصرف برق است.

نور سرچشمه تمام هستی است. نور در همان حال که به سطح چیزها برخورد می کند، به آنها شکل می دهد و انباشتن سایه در پشت چیزها ، به آنها عمق می بخشد. چیزها در طول لبة نور و تاریکی انسجام می یابند و در حالی که نسبتهای بینابینی را آشکار می سازند شکل ویژة خود را به دست می آورند. و کاملاً به هم پیوند می خورند.

نور به چیزها استقلال می بخشد و در همان حال نسبت هایشان را برقرار می سازد .

حتی شاید بتوان گفت که نور شیء منفرد را بر جسته می سازد، تا در متن نسبتهایش تشخص یابد، نور آفریننده نسبتهایی که جهان را سامان می دهند، با وجود اینکه سرچشمة تمام هستی است ، هرگز منبعی ساکن نیست، نور برعکس، با تبدیلات مداوم خود حرکتی ارتعاشی دارد و پیوسته جهان را باز می سازد.

نور در هر لحظه شکلی نو به هستی می بخشد و نسبت های بینابینی تازه ای به اشیاء می دهد و معماری نیز نور را در وجود کاملاً موجز آن می فشرد، آفرینش فضا در معماری همان فشردن و پیراستن قدرت نور است.

شاید دریافت هایی از این دست، مثل نسبت میان معماری و نور، آنقدرها هم بر مبنای ایده ها ساخته نمی شوند، بلکه از سطح تجربه فضائی من که در وجود مادی ام نقش بسته است گرفتار شده اند. در تجربه هایی از معماری ژاپنی مثل چایخانه، فضا به سادگی به وسیلة کاغذ دیواری ای که بر روی یک قاب چوبی فلزی کشیده شده است، تیغه بندی می شود. نور، با گذر از چنین تیغه ای، کاملاً در درون پراکنده می گردد، تا با تاریکی در آمیزد و فضایی ایجاد کند که با نوری تک رنگ شکل گرفته است. معماری ژاپنی عرفاً از طریق فن آوری پر توان خود در تلاش برای شکستن نور به بخشهای مستقل خود بوده است. تغییرات ظریفی که نور بر پایة انرژی ارتعاشی خود به دست می آورد تقریباً به گونه ای نا محسوس به فضا هستی می بخشد.

در معماری غربی زمانی دیوارهای سنگی حجیم برای جدا کردن درون از برون به کار برده شد. پنجره ها، که در داخل دیوارهای ضخیم به گونه ای قرار گرفته بودند که گویا جهان بیرون را نمی پذیرند، کوچک بودند و با دشواری ساخته شده بودند.

چنین پنجره هایی، بیش از آنکه به نور اجازة ورود بدهند، با تلالوی شدید می درخشیدند، به طرزی که گویی تجسد نور می بودند. شاید آنها آرزوی بنیادین بشر را که همانا سکنی گزیدن در تاریکی با نور است ، بیان می کردند تابش یک دسته پرتو نور،با نفوذ در سکوت ژرف آن تاریکی، شکوه و عظمت را به همراه می آورد. پنجره ها نه به منظور نمایشهای بصری بلکه صرفاً برای نفوذ بی واسطة نور ساخته می شدند؛ ونوری که به درون رخنه می کرد، فضایی محکم و استوار می ساخت.

روزنه هایی که با دشواری ساخته شده بودند حرکت نور را با ظرافت در درون خود می گرفتند. فضا، چونان یک پیکره با خطی از نور که در تاریکی رخنه کرده بود تراشیده می شد و ظاهر آن پیوسته دگرگون می گشت.

در دوران مدرن، معماری پنجره ها را از محدودیت های سازهای رهانیده و به آنها امکان داده است که آزادانه در هر اندازه ای ساخته شوند. اما به جای رسیدن به اندازه ای ساخته شوند.اما به جای رسیدن به آزادی نور در معماری، نیروی حیاطی نور به گونه ای نا کارآمد پراکنده گشته و از بین رفته است. معماری مدرن جهانی با شفافیت فوق العاده بنا نهاده است؛ جهانی با نور یکسان، روشنی یافته به واسطة محروم شدن از بسیاری چیزهای دیگر و تهی از تاریکی . این جهان نور ، که انتشاری هاله گون دارد، قصد مرگ فضا تا حد تاریکی مطلق کرده است.

برای انسان عهد باستان، نور چونان مقیاس زمان بکار رفته است. پرتوهای توانمند نور از خورشیدی بسیار دور بر زمین می تابید- نوری که در جهت و زاویه و شدت متنوع بود ، و بستگی به مکان و فصل و موقع روز داشت- و به حس فضایی انسان شکلی بنیادین می بخشید. این نور، که از میان روزنه هایی به درون ساختمان ها کشیده می شد، انسانی را که در درون مسکن گزیده بود قادر می ساخت تا هستی خود را در تعامل با محیط پیرامونش درک کند.

امروزه ، در حالی که همه چیز در نوری یکدست قرار می گیرد، من به ایجاد رابطه ای دوسویه میان نور و تاریکی باور دارم؛ نوری که زیبایی اش در تاریکی چونان نگینی است که در دست گرفته ایم؛ نوری که با شکافتن تاریکی و نفوذ در جسم ما، زندگی را در مکان می دمد.

برای مثال در کلیسای نور، فضا با چنین نوری که من در جستجویش بودم ساخته شده است. در اینجا من جعبه ای با دیوارهای محصور ضخیم بتنی ساختم، که در واقع ساختمان از تاریکی بود. سپس بر یک دیوار شکافی ایجاد کردم که به نور شرایطی بسیار محدود اجازه نفوذ می دهد.

در همان حال یک دسته پرتو نور تاریکی رابه سختی می شکند دیوار، کف و سقف، هر یک مانع نور می شوند.

وجودشان در حالی که نور منعکس شده همزمان در میان آنها به عقب و جلو می جهد و نسبت های بینابینی پیچیده ای را ایجاد می کند آشکار است. فضا زاده می شود. با این با هر تغییری در زاویة نفوذ نور، هستی اشیاء و نسبت هایشان باز آفرینی می شود. فضا، به دیگر سخن هرگز شروع به تکمیل شدن نمی کند بلکه مداوم نو می شود. در این مکان که مدام زاده می شود مردم بدین گونه قادر خواهند بود تا ملزومات زندگی را مورد توجه قرار دهند.

معماری باید ساخت بناهایی را آغاز کند که شور و توان روح آن مکانها بتواند انسان را در متن زندگی روزانه آزاد سازد، نور معماری را نسبت به زندگی آگاه می سازد و آن را با قدرت شکل می دهد.


How do you get taller?
شنبه 25 شهریور 1396 07:47 ب.ظ
Just wish to say your article is as astounding. The
clarity in your post is just excellent and i could
assume you're an expert on this subject. Fine with your permission let
me to grab your RSS feed to keep updated with forthcoming post.
Thanks a million and please continue the gratifying work.
cheap psychic readings
دوشنبه 20 شهریور 1396 01:54 ب.ظ
سلام، فقط به وبلاگ خود از طریق Google هشدار داد، و متوجه شد که آن را واقعا آموزنده است.
من قصد دارم به خاطر برزیل مراقب باشم. اگر این موضوع را در آینده ادامه دهید، سپاسگزارم.
خیلی از مردم از نوشتن شما بهره خواهند برد.
به سلامتی!
psychic phone reading
دوشنبه 20 شهریور 1396 12:15 ب.ظ
عنصر جذاب از محتوا. من به سادگی برخورد کردم
بر روی سایت شما و در پایتخت رأی دهید تا ادعا کنید که من واقعا دوست داشتم پست های وبلاگ شما را دوست داشته باشد.

به هر حال من به خاطر تقویت شما موافقم و حتی شما را تحسین خواهم کرد
دسترسی سریع و سریع
std testing near me
دوشنبه 20 شهریور 1396 11:30 ق.ظ
سلام به همه، چطور همه چیز را می فهمم، هر کس بیشتر از این سایت و نظرات شما بیشتر می شود
در حمایت از کاربران جدید بسیار دلچسب هستند.
cheap phone psychics
دوشنبه 20 شهریور 1396 09:55 ق.ظ
سلام با استفاده از وردپرس برای پلت فرم وبلاگ شما؟
من به وبلاگ دیجیتال جدید هستم، اما من سعی می کنم شروع کنم و خودم را ایجاد کنم. آیا شما نیاز به کدگذاری دارید؟
تخصص وبلاگ خود را؟ هر گونه کمک خواهد بود
بسیار ممنون!
std screening
دوشنبه 20 شهریور 1396 04:32 ق.ظ
وبلاگ بسیار توصیفی، من خیلی دوست داشتم. آیا بخش 2 وجود خواهد داشت؟
chaturbate free token hack
پنجشنبه 12 مرداد 1396 10:31 ب.ظ
I am regular reader, how are you everybody? This post posted at this website is
truly pleasant.
Leanne
سه شنبه 10 مرداد 1396 09:32 ب.ظ
Good info. Lucky me I recently found your blog by accident (stumbleupon).
I have book-marked it for later!
Scot
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 08:56 ق.ظ
I go to see everyday a few websites and sites to read content, but this website offers quality
based articles.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


فهرست وبلاگ
آرشیو
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
جستجو
آخرین پستها

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس